Pigmenty i spoiwa
Technikę malarstwa artystycznego określa się według kryterium zastosowanych farb i podłoża. Na przykład – olejne malarstwo sztalugowe oznacza obrazy namalowane najczęściej na płótnie za pomocą farb, w których spoiwem jest olej. Obecnie tego typu farby kupuje się gotowe w specjalistycznych sklepach dla plastyków. Są lepsze i gorsze, tańsze i bardzo drogie – zależy od producenta i jakości użytych składników. Olej stosowany w charakterze spoiwa musi być olejem schnącym. W malarstwie wykorzystuje się olej lniany, który może być wstępnie spolimeryzowany, co przyspiesza całkowite wysychanie warstwy malarskiej. Dobrej jakości olej nie powinien zbyt szybko zmieniać koloru – żółknąć i ciemnieć oraz wysychać z minimalnym skurczem. Specyfika tej substancji jest taka, że ulega ona starzeniu, objawiającemu się zmianą koloru i spękaniami. O jakości oleju decyduje czas, w jakim te zmiany starzeniowe postępują. Dawniej ze spoiwem mieszano pigmenty własnoręcznie ucierając je w moździerzu. Inna była też paleta barw, ponieważ nie stosowano barwników sztucznych i syntetycznych. Mistrz malarstwa wiedział, który pigment wchłonie więcej oleju, który mniej, który da farbę transparentną, a który kryjącą. Farby miesza się na palecie i można je rozcieńczać olejkiem terpentynowym, benzyną lakową lub ich mieszanką. Do rozcieńczalnika dodaje się czasem werniksu, aby przyspieszyć wysychanie warstwy malarskiej.